Thursday, 8 November 2012

FaHam 3 BelAjar 10







salam

cuaca di kaherah makin hari makin SEJUK..hal ini menyebabkan kemalasan untuk ke kelas semakin tinggi..hehe..walaupun sekarang ni takde kelas untuk sementara waktu..hati ku gelisah..haha..keihklasan aku untuk ke kelas bukanlah untuk dipertikaikan.

"sabda rasulullah s.a.w:Sesiapa yg menempuh jalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan mempermudahkanya jalan ke syurga. Sesungguhnya para malaikat akan menghamparkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana reda apa yang mereka lakukan."-|riwayat abu Daud|-

bila aku terkenangkan hadis ni..aku rasa rugi pulak tak pergi kelas..ngee..tapi takpe..hidup kita ni adalah proses pembelajaran keseluruhannya..cuma ilmu yang kita dapat tu bermanfaat atau tidak untuk diri sendiri,agama,bangsa dan negara.

"dari abu said al-khudri r.a berkata:rasulullah s.a.w bersabda:orang yang berilmu itu tidak akan puas dari mencari ilmu yang didengarinya sehinggalah kesudahannya itu di dalam syurga."-|riwayat at-tarmizi|-

tapi kalau ilmu yang kita belajar tidak diamalkan samalah macam menulis pakai dakwat putih diatas kertas putih..ilmu yang kita pelajari tidak memberi kesan ke atas diri kita dan tidak memberi manfaat kepada orang lain.ilmu yang bermanfaat yang kita beri kepada seseorang akan menjadi sumber pahala yang berterusan bagi kita.

"dari abu hurairah r.a berkata:nabi s.a.w bersabda:apabila mati seorang anak adam akan terputuslah segala amalannya kecuali yang datang dari tiga sumber.pertama sedekah jariah.kedua ilmu yang memberi manfaat.ketiga anak soleh yang mendoakannya" -|riwayat muslim|-

mungkin ada orang fikir yang diri mereka sudah lambat untuk menuntut ilmu dan hanya berangan untuk mengubah masa lalu..kalau kita berjaya untuk mengubah masa lalu pun tetap tidak berguna kalau kita tetap dengan situasi kita pada masa sekarang..maksudnya kita masih ada peluang untuk mengubah situasi kita selagi kita bernafas.terus mengubah masa hadapan kita.sekian terima kasih.

No comments: